Proces szkoleniowy w organizacji?

Na pewno każdy sobie zdaje sprawę jak ważne w dzisiejszych czasach są szkolenia w Firmach. To dzięki tego typu działaniom Firmy się rozwijają i osiągają znacznie lepsze wyniki od swojej konkurencji. Ważne tylko, aby oferowane szkolenia były zgodne z kompetencjami pracowników, którzy korzystają z tego typu kursów. Na rynku istnieje bardzo dużo różnorodnych firm szkoleniowych. Jednak zdecydowanie warto wybierać tylko te, które mają pozytywne opinie i najlepszą kadrę trenerską. Tylko wtedy będziemy mieli pewność, że pieniądze nie pójdą na marne. Jeśli dana Firma szkoleniowa się sprawdzi to może być pewna, że Przedsiębiorcy będą chętniej do nich wracać. Współpraca w ten sposób może trwać latami. Co jest korzystne dla każdej ze stron. Jeśli trenerzy danej Firmy szkoleniowej w zły sposób będą prowadzić takie kursy to możemy być pewni, że w taki sposób wszyscy pracownicy mogą być niezadowoleni, a co gorsza zniechęceni do późniejszego wzięcia udziału w innych procesach rozwojowych. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić jak wygląda proces szkoleniowy w organizacji.

Jak wygląda proces szkoleniowy w organizacji?

Każda Organizacja zanim zacznie wysyłać swoich pracowników na szkolenia musi wziąć pod uwagę to, jak ważne jest w tym przypadku dokonanie w organizacji właściwej analizy potrzeb rozwojowych. Wtedy będziemy mieli pewność jakie szkolenie i dla ilu osób jest potrzebne. Po co wysyłać na nie osoby, które w ogóle tego nie potrzebują w danym momencie? Warto zaznaczyć, że szkolenie nie zawsze jest rozwiązaniem. Innym narzędziem, który równie często jest wykorzystywany w organizacjach jest nic innego jak coaching. Każda Firma powinna wiedzieć, iż tego typu badanie potrzeb szkoleniowych zazwyczaj powinno odbywać się na kilku etapach. Dużo pracowników samodzielnie zgłasza pracodawcy w jakich obszarach powinien się szkodzić. Jednak to nie wystarczy. Wszystko dlatego, iż równie ważna jest w tym przypadku opinia bezpośredniego przełożonego danego pracownika oraz cele poszczególnej organizacji. Jeśli obie strony przedstawią to samo i będzie spójność, wtedy możemy być pewni że Firma jest w stanie odnieść sukces. Ponadto jeśli pracownicy będą już po szkoleniu to bardzo istotne jest to, iż efekty po odbytym szkoleniu powinny być wzmacniane.

 

Wszystko przez to, iż uczenie się jest długim procesem, a nie jednorazowym epizodem. Obecnie bardzo dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z dofinansowania na szkolenia. Czemu nie korzystać, skoro jest taka możliwość? Dzięki temu Firma zaoszczędzi. Jedni w tym samym czasie mogą szkolić się z zakresu kompetencji miękkich, a inni z czegoś innego w innej Firmie szkoleniowej. Ponadto nie każdy Pracodawca zdaje sobie sprawę z tego, iż jego pracownicy na wyższych stanowiskach dość często nie zdają sobie sprawy z tego, w jakich obszarach powinni szkolić się jego podwładni. W końcu szkolenia są ważne. Dzięki temu typu rozwiązaniom możemy podnieść wskaźniki biznesowe i osiągać większe zyski niż dotychczas. Ważne też, iż koordynacją procesów szkoleniowych powinny zajmować się tylko i wyłącznie osoby pracujące w dziale HR. Jak już szkolenie zostanie przeprowadzone to warto po jakimś ustalonym z góry czasie, zastosować różnego rodzaju narzędzia potrzebne do oceny efektywności i skuteczności szkoleń. Tylko w ten sposób Pracodawca jest w stanie sprawdzić, czy dany pracownik wniósł coś nowego do Firmy po kursie. Czy w ogóle nauczył się coś na szkoleniu. Jest w stanie ocenić na ile procent jest to wykorzystywane i czy wysyłanie go na nie w ogóle miało jakiś sens.

Podsumowując niniejszy artykuł warto wspomnieć, iż cały proces szkoleniowy w każdej Firmie jest bardzo ważny. Dlatego trzeba go dobrze przemyśleć i przeprowadzić, aby Organizacja na tym w ogóle nie straciła, a zyskała. Po to w dużej mierze wysyłani są pracownicy na różnego rodzaju szkolenia.